RSS

Skolbiblioteken i Ystad


Åk 6 övar att göra en Google-presentation om uppfinningar

Publicerad: 2021-11-23 13:01

Åk 6 i Löderup arbetar med uppfinnare på tekniken. Läraren bad bibliotekspedagog Malin att hålla en lektion där eleverna tränade sig på att göra en Google presentation, gärna med fokus på just uppfinningar och uppfinnare. 

Malin förberedde som exempel en egen presentation om uppfinningen film och inledde lektionen med att hålla den, och visade då särskilt på hur hon i presentationen hade med bildernas källor både under bilderna och i källförteckningen. Vid ett tidigare lektionstillfälle tillsammans med Malin har eleverna fått lära sig hur man söker bilder på nätet som det är tillåtet att använda, och också hur man anger källan. Detta repeterades nu kort. 

Därefter skulle eleverna själva skapa en presentation om varsin uppfinning. Information om de olika uppfinningarna hämtades för den här övningen ur samma bok (30 uppfinningar som förändrat vårt liv av I Jökulsson, 2014) som alltså var deras enda källa till fakta, men de skulle också söka efter passande bilder på nätet. Fokus alltså på att göra själva presentationen, att  hitta bilder tillåtna att använda och att ange källa.

I presentationen skulle detta vara med:Titel och beskrivning av den valda uppfinningen, samt vad uppfinningen har lett till.  Bilder på uppfinningen ifråga samt på uppfinnaren, bägge med källa angiven under bilden och med länk i den källförteckning som  skulle avsluta presentationen.

Avslutningsvis höll alla elever sina presentationer.

barn vid skrivbord

barn vid skrivbord

whiteboard

bokomslag

 

 


Att arbeta med tema vatten

Publicerad: 2021-10-19 11:06

Elever på både Västerport och Källan har de gångna veckorna arbetat kring tema vatten. Hur har skolbiblioteket samarbetat med elever och lärare i detta? På flera sätt - med informationssökning, dikter och att ta fram material.

Det självklara är förstås att för temat plocka fram böcker som har med vatten att göra, både fakta och skönlitteratur, som bibliotekspedagog Susanne gjort på Källan. Sedan har biblioteksrådet hjälpt till med att sätta dessa böcker på en vagn, skyltad enligt temat:

bokvagn

Men utöver att hjälpa till med att ta fram material har skolbiblioteket varit en resurs i vattenarbetet på flera sätt: På Västerport arbetade skolbibliotekarie Paula tillsammans med åk 3 när de skulle söka information om vatten, att läsa faktatexter och skriva egen faktatext, att vara källkritiska och läsa flera olika texter, allt utifrån vattentemat. De fick läsa olika texter om livet i havet, plocka ut nyckelord och träna på att återberätta. Som avslutning och repetition användes efter tips av bibliotekspedagog Susanne "Mötas på mitten" för att få en överblick över vad eleverna lärt sig. ("Mötas på mitten" är en struktur för kooperativt lärande, läs mer t ex på Pedagog Malmös sida om det här.)

barn som skriver

informationspapper

barnteckning

På Källan arbetade eleverna i åk 6 med att skapa poesi kring temat vatten. Här kom några utgallrade böcker till god användning när de gjorde black-out-poetry om vatten. Dikterna kommer senare att ställas ut i skolbiblioteket.

black-out-poetry

black-out-poetry

black-out-poetry


Att hitta fakta i en spökhistoria

Publicerad: 2021-10-07 13:58

bokframsida

Den här boken, Från Döda fallet till Ales stenar : platser med (spök)historia av Lena Arro & Filippo Vanzo kom ut 2017, och finns förutom på biblioteken även på Polyglutt. Förlagstexten berättar att det är en slags kombinerad faktabok och spökhistoriesamling: "Den här boken berättar om platser i Sverige där det händer saker vi inte kan förklara. Vid Ales stenar i Skåne härskar fortfarande vikingakungen Ale. På Falks grav mitt i skogen i Västergötland ligger det alltid färska blommor. Vid Döda fallet i Jämtland finns Vildhussen som var den som stoppade vattenflödet så att fallet numera är helt uttorkat. Till varje kapitel hör en spökhistoria som kanske eller kanske inte är sann."

Den här boken använde bibliotekspedagog Malin som utgångspunkt för en lektion i informationssökning och att skriva egen faktatext, med åk 4 i Svarte skola.

Först presenterade Malin boken och dess upplägg. Därefter läste hon spökhistorien "Död man i gruva" högt. Alla barnen fick sedan faktatexten som tillhör spökhistorien. Alla läste, tog ut stödord och sammanfattade gemensamt, och hade sedan lärt sig både att hitta och skriva fakta samt om Gruvfrun i Falu koppargruva.











Skrivsug i F-klass

Publicerad: 2020-05-26 10:44




Kontakta oss:

Therése Gröhn
utvecklingsledare/samordnare
0411-577739
therese.grohn@ystad.se

Turid Ekberg
bibliotekspedagog
turid.ekberg@ystad.se
(Backaskolan F-3, Källan F-6)

Susanne Linde
bibliotekspedagog
susanne.linde@ystad.se
(Hedeskoga & Sövestads skola F-6, Edvinshus & Edvinshem F-6, Anpassad grundskola Ehem)

Malin Gunnarsson
bibliotekspedagog
malin.gunnarsson@ystad.se
(Köpingebro skola F-6, Svarte skola F-6, Löderups skola F-6)

Paula Stråhed
skolbibliotekarie
paula.strahed@ystad.se
(Västerportskolan F-9)

Ulrika Sneitz
bibliotekspedagog
ulrika.sneitz@edu.ystad.se
(Norreportskolan 7-9)

 

Följ oss på facebook!
Skolbiblioteken i Ystad

skolbibl på facebook

 

Följ oss på instagram!
@
skolbibliotekystad

instagram

Kategorier